Friday 23 January 2009

Abu Dhabi oh Abu Dhabi......and Do Bye






Hahaha, ni lah tempat last aku tinggal b4 move balik ke Eropah semula. During that time aku selalu ulang alik antara Dubai dan Abu Dhabi (AUH), mmg tak best langsung kedua2 bandar nih. Aku pun tak pastilah, maybe ada org suka kot duk tempat2 gini especially Dubai. Sebab2 aku tak suka:


  1. Kotor and berabuk. Pasir dan debu sebab construction byk sgt.

  2. Masa musim panas dia terlalu panas, sampai 45 celcius n kengkadang 48 celcius.

  3. Sewa tempat tinggal yg membunuh, comparable to London rate

  4. Buahan and makanan kat supermarket cam Carrefour ngan Luq luq yg tak fresh kalau compare ngan London even ngan Malaysia pun.

  5. Pemandu2 teksi yg kurang ajar dan busuk, aku rasa mmg pemandu teksi kat Dubai dan Abu Dhabi nih mmg tak suka mandi kot.

  6. Org2 dia yg tak reti beratur, tunggu teksi tak beratur, beli barang tak beratur...ehhh entahlah.

  7. Aircond sepanjang masa, gila tak sihat lifestyle.

Org2 kat sini sanggup bayar tinggi untuk pekerja2 professional, sebabnya, org diorang sendiri takde or sikit sgt yg educated, and secondly sebab takde sapa nak dtg kerja sini. Degree of professionalism mmg rendah and work ethics mmg down to the drain. Aku tak sure dalam industri lainlah, tapi dalam industri yg aku kerja nih, mmg most mat saleh yg dtg sini, mmg loser, yg diorang takleh make it in their own country. Amat mengecewakan, sebab tuh diorang suka dtg sini, sbb, leh dibayar tinggi walaupun knowledge n education ntah apa2. Baru aku tahu napalah tempat ni lambat dari segi innovation and seek of knowledge untuk islamic finance, walaupun duit byk, money can't buy you knowledge.


UAE nih byk berkiblatkan US, apa yg US or org US cakap dia akan percaya bulat2. Mmg sedap lah consultant cam Booze Allen Hamilton tuh kelentong gomen diorang. Nih lah akibatnya kalau duit byk tapi knowledge takdak. Menyedihkan, sebab negara seagama kita kan.


Ekonomi dia berdasarkan consumption, diorang tak byk produce barang, except minyak. Tu sebab Dubai yg tak kaya sgt dengan minyak sibuk membangunkan industri pelancongan. Dgn ekonomi dunia yg tak menentu, Dubai yg byk public debt (hutang kerajaan) yg byk mengalami masalah. Byk construction berprofil tinggi telah menangguh project mereka, pekerja2 asing terpaksa dibuang.


All in all, aku mmg tak suka Abu Dhabi n Dubai, the most dissappointing city in the world ever, ntahlah....tapi ada org suka kot. Hehehe, nasib baik ko Dubai....


Tgklah serba sedikit gambar aku masa duk sana, mmg sikit gila sebab lepas setahun, aku blah......bye bye Do bye. Gambar pun tah hapa2.


No comments:

Post a Comment