Sunday 21 June 2009

Mesir....bumi anbiya dan firaun.....

Christmas 2005.

Actually ni gambar2 lama aku pergi Mesir masa 2005. Masa tu wife tak ikut, aku ngan dua member aku pergi. Wife aku n wife sorang lagi member aku kat mesia time tuh, and considering aku nak backpacking, its gonna be a rough ride nak bawak wife skali. N before gi Mesir, aku dah janji ngan wife aku nak bawak dia gi Morocco, sebagai compensation.

Bumi anbiya nih mmg berjaya menarik ribuan pelancong saban tahun, disebabkan monumen2 berusia lebih ratusan dekad.

Kerajaan Mesir purba, berada di tahap kegemilangannya selama 3000 tahun, cukup panjang kalau nak dibandingkan ngan british empire 100 tahun dan US, kuasa besar dunia, 50 tahun. Lihatlah photo2 yg aku amik di bawah:


Elephantine temple (kiri), Valley of the Kings, aku lupa nama queen yg this temple was dedicated Hashepshut kot (tgh) dan Masjid Al Azhar (Kaherah).


Sphinx dan the Great Pyramid (kiri), bumbung dalam Citadel Salahuddin Al Ayubbi (tengah) dan dalam Masjid Saidatina Fatimah Al Zahrah (kanan)

Lagi bumbung dalam Citadel Salahuddin (kiri), the Nile at dusk (tgh) dan tak lupa, gelek(kiri). Dalam dunia arab, tarian gelek paling authentic masih dikekalkan di Egypt, di mana penari2 masih berbangsa arab dan kalau tgk, pemuzik2 memainkan muzik masih secara live. Kalau kat tempat lain, contohnya UAE, Bahrain ataupun Turki, penari majoriti berbangsa Eropah Timur dan muzik tak lagi authentic, so guys, next time you wanna go for belly dancing performance, you know where to go, or ask, hahahaha.
Kitorang mengembara style backpackers for 10 days, stayed in cheap hotels and hostels, naik keretapi, belayar dan tidur atas Feluca (kapal layar tradisional sungai Nil, sejuk gila pada waktu malam).
Negara Mesir bukannya kaya pun, mmg byk untung dari industri pelancongan, tapi mismanagement left their people 40% live below poverty line. Jumpa jugak bebudak mesia kat Al Azhar, lepak n makan kat kedai siam, baik2 bebudak nih, syukur Allah bagi rezeki aku jumpa dgn diorang, semoga korang jadi ulama berjaya wahai sahabat.
Banyak lagi gambar aku masa kat Mesir, tapi letih lah plak nak upload.























No comments:

Post a Comment